توانبخشی و فیزیوتراپی

آشنایی با انواع تجهیزات فیزیوتراپی و کاربرد آنها

تجهیزات فیزیوتراپی

معرفی تجهیزات فیزیوتراپی

معرفی تجهیزات فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا بیشتر با این وسایل آشنا شوید و در هنگام حادثه بدانید که چه کاری باید بکنید. حوادث، اختلالات اسکلتی، عضلانی و عمل های جراحی آسیب‌هایی هستند که بدن ما به طور دوره‌ای با آن ها مواجه می‌شود. زمانی که این رویدادها اتفاق می‌افتد، بدن از طریق التهاب به ما پاسخ می‌دهد. در این زمان است که درمان باید به درستی پیش رود و معرفی تجهیزات فیزیوتراپی و آگاهی از آنها برایتان بسیار کاربردی خواهد بود.

ابزارهای متعددی در فیزیوتراپی توسط فیزیوتراپ و یا کادر درمان استفاده می‌شود. اما برخی از انها هستند که خیلی به چشم نمی‌آیند ولی بسیار حیاتی و مهم هستند. به چند نمونه از انها اشاره می‌کنیم. همچنین جهت خرید تجهیزات فیزیوتراپی از طب صبا میتوانید به این لینک مراجعه نمایید.

 

دستکش همی

این دستکش برای توانبخشی به افرادی ساخته شده‌است که دچار بیماری اسپاسم دست یا فلج خفیف هستند. جنس پارچه دستکش مرغوب، نرم و راحت می‌باشد که به راحتی در دست قرار می‌گیرد، بدون آنکه به عضلات دست آسیب وارد کند. بستی که در این دستکش تعبیه شده‌است بر روی مچ قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد که شما اندازه آن را کاملا مشخص کنید. مطابق با نیازهای هر فرد ساخته شده‌است و از اسپاسم انگشت‌ها جلوگیری می‌کند. در حین تمرینات فیزیوتراپی کسانی که نمی‌توانند مچ خود را به درستی نگهدارند، استفاده می‌شود. برای بسیاری از بیماران توانبخشی دست و مفاصل، سالمندان، بیماران سکته مغزی، ورزشکاران و غیره مناسب است.

کنزیوتیپ 

چسب عضله که با عنوان چسب کینزیو شناخته می‌شود، یک نوار پارچه‌ای همراه با چسب اکرلیک است که معمولا به منظور درمان اختلالات فیزیکی گوناگون و آسیب‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوار به راحتی می‌تواند حتی بیشتر از توان خود کش بیاید. البته باید بدانید که این حالت کشسانی به گونه‌ای نیست که شما را کاملا حمایت کند و اصلا حالت کشسانی خود را از دست نمی‌دهد. این نوار به راحتی با حالت کشسانی خود عضلات و بافت‌های بدن را حمایت می‌کند. قیمت چسبی کنزیوتیپ تنها با یک چسب ضدآب و عرق به پوست می‌چسبد. برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند، این محصول فاقد لاتکس و ضد حساسیت می‌باشد. باید اجازه دهید این وسیله در هنگام ورزش 3 تا 4 روز باقی بماند.

 

ابزار گراستون 

ابزار گراستون چیست و چه کاربردی دارد

این ابزار برای درمان چسبندگی‌های میوفاشیال و اسکار ناشی از جراحات، جراحی‌ها و استفاده بیش از حد از ماهیچه‌ها کاملا کاربردی و موثر طراحی شده‌است. از ابزار ماساژ اسکراپر عضلانی برای کاهش درد عضلانی و تسریع ریکاوری عضلات بعد از تمرین، افزایش دامنه حرکتی مفصل و درمان آسیب بافت نرم استفاده کنید. ابزارهای مایوفاشیال ساخته شده با فولاد ضد زنگ ممتاز، صیقل داده شده تا سطحی آینه مانند برای بازخورد لمسی برتر و حس عمقی بافت می‌باشد. در نهایت محل درد را وادار می‌کند تا خودش را بهبود بخشد. شش ابزار خراش دهنده عضلات مختلف که امکان درمان دقیق را برای افراد با اندازه های مختلف فراهم می کند. مناسب برای ران، ساق پا، تاندون آشیل، لتیسموس دورسی، مچ دست، گردن، شانه، کف پا و غیره است.

 

ژل اولترا سونیک

ژل سونوگرافی

این ژل به گونه‌ای طراحی شده‌است که هیچ‌گونه آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. حتی می‌توان گفت که این وسیله هیچ آسیبی به وسایل لاستیکی، فلزی، الیاف طبیعی و مصنوعی نمی رساند. ژل را به آسانی می‌توانید با یک حوله و یا دستمال از روی بدن پاک کنید. این ژل به راحتی جریان الکتریسیته را عبور می‌دهد و هیچ‌گونه آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. فاقد هر گونه مواد مضر، نمک، الکل و اسانس است. حتی می‌توان گفت که هیچ‌گونه حساسیتی برای بدن ایجاد نمی‌کند. این ماده را  بیشتر در سونوگرافی مورد استفاده قرار می‌دهند. برای شنیدن صدای قلب جنین از این وسیله استفاده می‌شود.

 

استرپ 

تجهیزات فیزیوتراپی،استرپ

 

یکی از وسایل فیزیوتراپی، قیمت استرپ کشی فیزیوتراپی می‌باشد که اتصالی بین پدهای بدون چسب با بدن ایجاد می‌کند. دستگاه‌های فیزیوتراپی را اگر مشاهده کنید متوجه می‌شوید که پدهایی دارند. این پدها به بدن وصل می‌شوند و عمل انتقال پالسهای الکتریکی را ایجاد می‌کنند تا به بهبود ناحیه آسیب‌دیده کمک کنند. برخی‌از این پدهایی که روی دستگاه قراردارند چسبی و برخی دیگر این قابلیت را ندارند. برای آنکه اتصال بین پد و بدن به خوبی صورت پذیرد، نوار استرپ بسیار کاربردی می‌باشد. این نوار مقاومت بسیار بالایی دارد و با توجه به دوام بالایی که دارد، تا چند سال برایتان باقی می‌ماند.

 

ویت کاف متغیر 

این وسیله ایده آل برنامه ورزشی برای افراد ناتوان، فیزیوتراپی عمومی و توانبخشی است. همچنین می تواند در طول کارهای عادی برای بهبود توده عضلانی، قدرت، توان عضلانی و استقامت استفاده شود. با این وسیله می‌توانید به راحتی برای فیزیوتراپی خود را آماده کنید و درمان خود را سریعتر کنید. ویت کات متغیر را می‌توانید در بسیاری از مطب‌های فیزیوتراپی ببینید. این وسیله طراحی بسیار ساده‌ای دارد و برای سلامتی شما بسیار مفید می‌باشد. با استفاده از این وسیله به آن تغییراتی که مدنظرتان است برسید و خود را مانند روز اول سالم کنید.

 

قلاب کارابین 

این وسیله از ABS و لاستیک ساخته شده‌است. دسته آن محکم و پایدار است که در هنگام استفاده راحتی بیشتری به شما می دهد. قلاب کارابین از فولاد ضد زنگ 304 ساخته شده‌است که مقاومت خوبی در برابر خوردگی و حرارت دارد و می‌تواند تنش‌های اکثر ورزش‌ها را تحمل کند. آنها جایگزینی عالی برای دمبل ها و تجهیزات تناسب اندام سنتی و همچنین ابزارهای ثابت انعطاف پذیر برای رفع نیازهای تناسب اندام هستند. شما می‌توانید بدون نیاز به رفتن به باشگاه به نتایج تناسب اندام برسید یا حتی از اوقات فراغت خود در مطب برای تمرین استفاده کنید.

این محصول مجموعه ای از باندهای مقاومتی است که برای تمرین عضلات و چربی سوزی مناسب هستند. شما می توانید به طور موثر عضلات قسمت‌های مختلف بدن را تمرین دهید و عضلات سه سر، عضلات شکم و ران را تقویت کنید. قلاب کارابین همچنین می‌تواند به شکل‌دادن به پشت، بازوهای نازک و شکل ایده آل کمک کند.

 

الکترود و رابر 

یکی از وسایل بسیار مهم در فیزیوتراپی که وظیفه اتصال دستگاه را برعهده دارد، الکترود و رابر می‌باشد. این سیم رابط بین دستگاه و پد است که اجازه می‌دهد جریانات برقی از دستگاه به بدن انتقال پیدا کنند. زمانی که این جریانات الکتریکی به ناحیه آسیب‌دیده وارد می‌شوند، ناحیه درد را مجبور می‌کنند که خودش را بهبود بخشد. یکی از سرهای الکترود به دستگاه و سر دیگر آن دارای دو بخش است که سوکت ریزی دارد و به رابر متصل می‌شود. الکترود و رابر انعطاف پذیری بالایی دارند و به دلیل مقاومت خوبی که دارد، تا سالیان سال باقی می‌ماند.

خمیر پاتی 

خمیر پاتی،تجهیزات فیزیوتراپی

 

خمیر پاتی یکی دیگر از تجهیزات فیزیوتراپی است که یک وسیله سرگرم کننده نیز به حساب می آید و می‌توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد. هنگامی که عضلات انگشت و دست ضعیف هستند از این وسیله  برای تقویت قدرت دست به کارگرفته می‌شود. خمیر پاتی یک ماده بتونه مانند قوی، غیر سمی و بدون لاتکس است که هیچ اثری بر جای نمی گذارد و تکه تکه نمی شود، لکه را جدا نمی کند و به پوست نمی چسبد. 6 رنگ مختلف وجود دارد که هر کدام در هنگام استفاده از مقاومت متفاوتی برخوردار هستند. خمیر را می توان کشید، نیشگون گرفت، فشرده و جدا کرد.

لطفا توجه داشته باشید که باید از خمیر پاتی روی یک سطح صاف تمیز، ترجیحا میز استفاده کنید. هنگامی که تراپوتی بیش از حد کشیده می‌شود، می‌تواند به رشته‌های ریز تجزیه شود، بنابراین باید مراقب آن‌ها بود زیرا به فرش و لباس می‌چسبند.

پروب واژینال 

در معرفی تجهیزات فیزیوتراپی می‌توان به پروب واژینال اشاره کرد. این وسیله را می توان برای درمان بی اختیاری استرسی استفاده کرد. همراه با محرک عضلانی یا دستگاه بیوفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله یک جریان الکتریکی ملایم را به عضلات کف لگن شما می رساند تا در جایی که بیشتر نیاز به تقویت دارد قوی‌تر شود. با استفاده ازپروب واژینال فعالیت الکتریکی عضلات کف لگن شما دریافت می‌شود. سپس این اطلاعات روی صفحه نمایش داده می‌شود. درواقع این اطلاعات به شما می‌گوید که چه زمانی عضلات خود را منقبض کنید و تمرینات کگل را به درستی انجام دهید.

پروب رکتال

در حالی که اکثر مردم هرگز در مورد ماهیچه‌هایی که اندام‌های لگنی خود را پشتیبانی می‌کنند (مانند راست روده، مثانه، رحم، واژن، دهانه رحم، مجرای ادرار) فکر نمی کنند، کف لگن برای عملکرد مناسب و بدون درد این اندام‌ها حیاتی است. زمانی که عضلات کف لگن کوتاه و سفت می شوند یا شل و ضعیف می شوند، می توانند علائم زیادی ایجاد کنند، از جمله موارد زیر:

  • درد لگن
  • درد هنگام مقاربت (برای خانم ها)
  • درد هنگام ادرار کردن (برای آقایان)
  • اختلال نعوظ (برای مردان)
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • بی اختیاری مدفوع
  • واژینیسموس (برای زنان)

از هر 5 نفر، 1 نفر، چه مرد و چه زن، از این علائم  اختلال عملکرد کف لگن رنج می برند . هنگامی که این علائم به اندازه کافی شدید است که کیفیت زندگی و فعالیت های روزانه آنها را مختل می کند، ممکن است زمان کمک از یک فیزیوتراپیست فرا برسد.

فیزیوتراپیست‌ها از طیف گسترده‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها برای کف لگن استفاده می‌کنند و به بیماران کمک می‌کنند بر اختلال عملکرد کف لگن غلبه کنند، علائم خود را کاهش دهند و زندگی روزمره سالم‌تری را در پیش بگیرند. با استفاده از دستگاه پروب رکتال درمان این بیماری‌ها صورت می‌پذیرد.

 

رولر فیزیوتراپی

این وسیله یک توپ ماساژ سیلیکونی محکم، مناسب برای باز کردن عضلات سفت، گره ها و نقاط ماشه ای می‌باشد. این توپ ماساژ سیلیکونی یک ابزار فشرده و موثر برای تمرینات رهاسازی میوفاسیال است. عضلات سفت را تسکین‌داده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. یکی از بهترین ابزارهای ریکاوری برای درمان درد عضلانی، افزایش عملکرد و انعطاف پذیری است. غلت‌زدن قبل و بعد از ورزش بخشی از یک روال کششی عالی است. جریان خون را در محل ماساژ افزایش می‌دهد و اسید لاکتیک ذخیره‌شده را دفع می‌کند.

 

اسلینگ پاشنه، زیر زانو و کمری

با توجه به فشار و کششی که به عضلات نواحی درد وارد می‌کند باعث می‌شود که گرفتگی آن نواحی کاملا بهبود پیدا کند و برطرف شود. اسلینگ وسیله‌ای است که می‌توانید به راحتی فیزیوتراپی را به خانه بیاورید، چراکه در خانه نیز از آن استفاده می‌شود. هر زمانی که دردی در ناحیه کمر، زانو و یا پاشنه احساس کردید، تنها کافیست این وسیله را به خود ببندید و با استفاده از یک نخ با ایجاد تنش در نواحی درد، به بهبود آن کمک کنید.

دست ورز فنری قابل تنظیم

در معرفی تجهیزات فیزیوتراپی می‌توان به دست ورز فنری قابل تنظیم اشاره کرد. این وسیله برای تقویت مچ و عضلات اطراف دست به کارگرفته می‌شود. این محصول دارای 5 فنر است که برای تنظیم نیرو استفاده می‌شود. زمانی که بخواهند روی بیمار این وسیله را نصب کنند دوتا 3 فنر ان قابل جداشدن است تا به راحتی میزان فشار کنترل شود. در ابتدا از 2 فنر برای بیمار استفاده می‌کنند و بعد با توجه به توانایی هر فرد و فشاری که  می‌تواند تحمل کند، تعداد فنرها را افزایش می‌دهند.

کرم تکار 

این کرم را می توان برای فیزیوتراپی و همچنین برای درمان های زیبایی با فرکانس رادیویی استفاده کرد. نحوه استفاده آن به این گونه است که مقداری از محصول را هم روی ناحیه مورد درمان و هم روی الکترود بمالید تا هرگونه مقاومت بین الکترود و پوست را از بین ببرد. کرم تکار در جلسات درمانی و رادیوفرکوئنسی این اجازه را می‌دهد تا امپدانس تماس بین پروب و پوست کاهش یابد. در واقع رسانایی بالا بهترین نتایج را هم در فاز خازنی و هم در فاز مقاومتی درمان تضمین می کند.

فنر فیزیوتراپی

این وسیله برای تقویت عضلات دست بسیار مفید می‌باشد. فنر فیزیوتراپی را برای  بیمارانی که دچار ضعف دست هستند به کار می‌برند. از فنر بیشتر در فیزویتراپی استفاده می‌شود. این وسیله به تدریج در دست، انگشتان و چنگال قدرت ایجاد می کند. برای آزمایش و افزایش قدرت دست به کارگرفته می‌شود.

 

حلقه S 

از دیگر تجهیزات فیزیوتراپی می‌توان به حلقه S اشاره کرد. این وسیله از جنس استیل ضد زنگ می‌باشد و برای نگهداری وسایل فیزیوتراپی و اتصال دستگاه با بدن به کارگرفته می‌شود. با استفاده از حلقه S امکان فشار وارده از جانب دستگاه بر بدن کنترل می‌شود.

ماساژور 3D

ماساژور سه بعدی برای  لیفت صورت بسیار کاربردی می‌باشد و باعث سفت‌شدن پوست، شکل‌دادن به بدن و تقویت گردش خون می‌گردد. این وسیله یک تکنولوژی جدید می‌باشد که کاملا چرخش 360 درجه را به درستی انجام می‌دهد و مناسب برای پوست های حساس است. سطح مهره‌های ماساژور را یک لایه ضخیم از پلاتین با مقاومت حرارتی خوب و مقاوم در برابر اسید می پوشانند که می تواند براقیت خودش را حفظ کند. برای اشنایی با انواع ماساژور و خرید ماساژور به فروشگاه کالای پزشکی حکیم مراجعه نمایید.

 

سخن پایانی

برای اینکه عاشق ورزش باشید نیازی نیست که یک ورزشکار حرفه ای باشید. بسیاری از مردم آن را دوست دارند زیرا ما را به غرایزمان نزدیک می کند و در عین حال ما را به افراد بهتری ارتقا می دهد. گاهی نیز بر اثر حادثه و یا اتفاقات روزمره بدن دچار آسیب و التهاب می‌شود. در این زمان است فیزیوتراپ درمان خود را با استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی آغاز می‌کند. معرفی تجهیزات فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا با این وسایل بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهی در مورد “آشنایی با انواع تجهیزات فیزیوتراپی و کاربرد آنها

  1. احمد میر هاشمی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    فروش عمده تجهیزات فیزیوتراپی هم دارید؟

    1. daniel گفت:

      سلام بله لطفا با تلفن دفتر فروش طب صبا تماس بگیرید

  2. علی زند رضایی گفت:

    سلام تجهیزات فیزیوتراپی شما نمایندگی فروش در تهران هم داره؟

    1. daniel گفت:

      سلام و عرض ادب
      دفتر فروش در تهران نداریم ولی در صورت تمایل میتوانید سفارش خود را ثبت کنید و ما برای هر نفطه از ایران ارسال مینماییم

  3. سعیده جهانبخش گفت:

    سلام برای خرید عمده تجهیزات فیزیوتراپی باید چه کار کنم؟
    تعداد بالای 10 تا از هر محصول عمده به حساب میاد؟

    1. daniel گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      برای خرید تجهیزات فیزیوتراپی به صورت عمده باید با تلفن دفتر فروش طب صبا که روی سایت ثبت شده تماس بگیرید

  4. شهین گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    توی عکس اصلی مطلب، اسم وسیله نیمکره آبی رنگ که سمت راست عکس هست رو میخواستم بدونم، و اینکه شما موجود دارید؟

    1. امین امینی گفت:

      سلام بوسوبال هست که موجود نمی باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *