توانبخشی و فیزیوتراپی

معرفی تجهیزات طب سوزنی همراه با کاربرد آنها

تجهیزات طب سوزنی

آشنایی با تجهیزات طب سوزنی

چندین دهه هست که پزشکان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از  تجهیزات طب سوزنی استفاده می‌کنند. در طب سوزنی شما سوزن های کوچکی را می‌بینید که با ظرافت و استراتژی خاصی وارد بدن می‌شوند. در این زمان بدن مجبور می‌شود که شروع به درمان عضوهای آسیب‌دیده کند. انجام طب سوزنی برای سلامتی بسیار مفید می‌باشد و باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. بهتر است هر چند وقت یکبار طب سوزنی انجام دهید تا بدنتان همیشه سالم باشد.

طب سوزنی یکی از انواع درمان‌هایی است که امروزه بسیار کاربردی می‌باشد. طب سوزنی را با استفاده از سوزن‌های نازکی شبیه به تار مو انجام می‌دهند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استفاده تجهیزات طب سوزنی ممکن است درناک باشد، بنابراین اصلا سراغ آن نمی‌روند. ولی باید بگویم که این یک تصور کاملا اشتباه است.

ابتدا برای وارد کردن سوزن شاید سوزش زودگذری وجود داشته‌باشد ولی در آن حد نیست که قابل تحمل نباشد. البته بستگی به آستانه تحمل درد هر شخصی نیز دارد. طب سوزنی را برای این انجام می‌دهند تا انرژی شی در بدن جریان پیدا کند و آزادسازی نیرو صورت پذیرد. برخی از تجهیزات سوزن طب سوزنی را باهم مرور می‌کنیم تا بیشتر با آنها آشنا شویم.

تجهیزات طب سوزنی پروب سوجوک

خرید پروب سوجوک یکی از تجهیزات طب سوزنی است که ساخت کشور چین می‌باشد. Sujok  یک ابزار منحصر به فرد برای پزشکان su-jok و پزشکان طب فشاری است. این وسیله یک چوب تشخیصی و درمانی است که در شناسایی نقاط مکاتبات استفاده می شود. در درمان سوجوک انواع مختلفی از پروب‌ها را می‌توان یافت. پروب ساده، پروب با لنز، پروب با ماساژور، کاوشگر با فنر که برای درمان گوش انوری و غیره استفاده می شود.

سوجوک ترکیبی از دو کلمه سو و جوک می‌باشد. سوجوک در واقع به معنای درمان دست و پا است. طب سوزنی یا طب فشاری سوجوک یک درمان فیزیکی و متافیزیکی و طبیعی برای شفا بدون دارو  و نسخه‌های پزشکی است.

 

کاربرد پروب سوجوک

طب سو-جوک یک درمان فوری، موثر و بدون دارو است. سوجوک برای انسان کاملا بی خطر است و هیچ عارضه ای ندارد. سوجوک به درمان بیماری هایی مانند آرتریت، برونشیت، آسم، گردن رحم، اسپوندیلیت، کمردرد کمک می کند. درد مفاصل، میگرن، فشار خون بالا، سینوزیت، ناشنوایی، فلج، یبوست، اسیدیته، چاقی، دیابت، فشار خون، مشکلات قاعدگی و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر مرتبط با اندام های مختلف بدن ما را کاملا با شیوه درمان مناسب تحت پوشش قرار می‌دهد. حلقه های سوجوک برای تحریک کامل انگشتان دست و پا طراحی شده اند و یک روش بسیار موثر برای درمان از طریق سیستم مکاتبات است.

 

امبدینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

امبدینگ

 

طب سوزنی تعبیه شده با نخ (TEA) یا همان قیمت سوزن امبدینگ نوع خاصی از طب سوزنی است که در رشته های پزشکی خاصی مانند کتگوت یا پلی دیوکسانون به کارگرفته می‌شوند و آنان را در بافت یا ماهیچه های زیر جلدی در نقاط خاصی وارد می‌کنند. اگرچه امبدینگ به طور گسترده برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی در بسیاری از کشورها استفاده شده‌است، ولی شواهدی در مورد اثربخشی آن وجود ندارد.

طب سوزنی تعبیه شده با نخ یا همان امبدینگ نوع خاصی از طب سوزنی است که نخ های پزشکی (به عنوان مثال، کتگوت یا پلی دیوکسانون (PDO)) را در بافت زیر جلدی یا ماهیچه ها در نقاط خاص (مانند نقاط طب سوزنی سنتی یا نقاط حساس) وارد می کند. TEA شامل قرار دادن یک نخ پزشکی است که به یک سوزن راهنما متصل می شود، در پوست پوشاننده خاص طب سوزنی یا نقاط حساس، سوزن پس از وارد کردن بلافاصله برداشته می‌شود و نخ های طبی در بافت زیر جلدی یا عضله فرو می مانند. نخ تعبیه شده به تدریج نرم و تجزیه می شود و با گذشت زمان در بافت زیر جلدی یا ماهیچه حل می‌گردد.

 

چکش سون استار

یکی دیگر از تجهیزات طب سوزنی قیمت چکش سون استار است. برخی از درمان‌های طب سوزنی به انواع سوزن‌ و ابزارهای خاص مانند سوزن‌های غیر تهاجمی یا «Teishins» نیاز دارند. متخصص طب سوزنی می‌تواند نقاط خاصی  از بدن را بدون نفوذ به پوست تحریک کند. سوزن های غیر تهاجمی برای درمان بیمارانی که ترس از سوزن دارند مناسب هستند. بنابراین توسط بسیاری از پزشکان برای درمان مبتلایان به چنین فوبیایی به کار گرفته می‌شوند. چکش سون استار از یک دسته انعطاف پذیر تشکیل شده‌ است که به عنوان فنری برای ضربه‌زدن به سطح درم پوست عمل می‌کند.

کاربرد چکش سون استار

چکش ابزاری همه کاره است که هزاران سال است در طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چکش کاری پوستی برای از بین بردن گرما و رکود مزمن نواحی زیرین موثر است. همچنین از آن در درمان آلوپسی (طاسی با الگوی مردانه) به کارگرفته می‌شود. این وسیله باعث افزایش گردش خون، تولید کلاژن پوست، کاهش جای زخم ناشی از آکنه و کاهش خطوط ریز چین و چروک با کاربردهای آرایشی می‌باشد.

 

سوزن طب سوزنی

زمانی که خرید سوزن طب سوزنی وارد پوست، عضله در بازوها یا پاها می شود، فیبرهای C بدون میلین و الیاف A-دلتای میلین دار با قطر کوچک و سلول‌های دستگاه قدامی جانبی در شاخ پشتی نخاع سیناپس را در آن محیط فعال می‌کند.

انواع متفاوتی از سوزن طب سوزنی را می‌توانید در فروشگاه‌ها پیدا کنید. هر کدام از آنها برای بخش خاصی از بدن مثلاً برای گوش یا بافت همبند به کاربرده می‌شوند. سوزن‌های طب سوزنی با تحریک ۱۴ نقطه انرژی حیاتی بدن یا چی را آزاد می‌کنند. برخی از دانشمندان بر این باورند که سوزن‌ها باعث ترشح اندورفین در بدن یا همان مسکن های طبیعی می شود. همچنین جریان خون را افزایش داده و فعالیت مغز را تغییر می‌دهد. بدبینان می گویند که طب سوزنی فقط به این دلیل کار می کند که مردم باور دارند که اثری به نام اثر دارونما وجود دارد.

سید گیاهی واکاریا و کاربرد آن

تجهیزات طب سوزنی،سید گیاهی واکاریا

 

سید گیاه یک ساله است و به طور گسترده در سراسر جهان به ویژه در مناطق سردسیر توزیع می‌شود. این دانه‌ها به وانگ بو لیو زینگ معروف هستند و در طب سنتی چینی (TCM) برای درمان آمنوره، دیسمنوره، نارسایی های شیردهی و کربونکول استفاده می‌شود.

دانه های بتنی واکاریا اغلب به عنوان کره‌های سیاه در روش‌های طب فشاری استفاده می شوند. بر اساس تئوری TCM، نقاط طب سوزنی مکان‌هایی هستند که به طور خاص برای تحریک فیزیکی انتخاب شده‌اند. این دانه‌ها برای نقاط مختلف گوش به کار می‌برند. یک دانه را بردارید و در هر نقطه‌ای که مدنظرتان است فشار دهید. سپس هر نقطه را به مدت 3 تا 5 دقیقه ورز دهید. این درمان را باید سه بار در روز انجام دهید. معمولا برای درمان سنگ کیسه صفرا، فشار خون، درمان قاعدگی، قطع شیر مادر و دیسمنوره از این وسیله استفاده می‌شود.

 

تجهیزات طب سوزنی غلطک سوجوک فلزی

هنگامی که قصد استفاده از این وسیله را دارید سعی کنید آن را محکم روی پوست نکشبد، چراکه احتمال خراشیدگی و آسیب به پوست وجود دارد. سعی کنید آن را به نرمی بر روی پوست به حالت فشاری قرار دهید. این کار باعث کاهش استرس و تنش، آرامش ذهن و بدن می‌شود. همچنین گردش خون را در سراسر بدن افزایش می دهد. به حذف مواد زائد سمی از بدن، تسکین سردرد، گردن و شانه و همچنین به بهبود جراحات کمک می‌کند.

کاربرد غلطک سوجوک فلزی

غلطک سوجوک فلزی مبتنی بر طب فشاری است که ماساژ نرمی به بدن می دهد. از فلز ساخته شده‌ است تا اثر ماساژ طبیعی را برای بدن ایجاد کند. این وسیله برای ماساژ طب فشاری و تحریک گردش خون بسیار ایده‌آل می‌باشد و در نتیجه باعث آرامش عضلات سفت، مفاصل و افزایش سطح انرژی می‌گردد. این غلطک می‌تواند روی چندین قسمت بدن برای ایجاد آرامش و راحتی استفاده شود. به ویژه برای کمردرد، سیاتیک و درد شانه بسیار کاربردی است.

کارتریج میکرونیدلینگ و کاربرد آن

این وسیله بر روی پوست شما می‌لغزد  و به بخش‌های بالایی پوست نفوذ می‌کند. درنهایت دستگاه ریز زخمهایی را به وجود می‌آورد. این زخم‌ها باعث ایجاد پاسخ درمانی از بدن می‌شوند که با تولید فیبرهای کلاژن و الاستین پاسخ می‌دهد. با گذشت زمان، پوست پرتر می شود و ظاهر خطوط ریز و جای زخم را کاهش می دهد.

میکرونیدلینگ می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها را درمان کند که برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از: اسکار خفیف تا متوسط ​​آکنه، خطوط و چین و چروک های ظریف، افتادگی پوست، رنگ ناهموار پوست (هیپرپیگمانتاسیون)، بافت و ترک‌های پوستی. میکرونیدلینگ را می‌توان با خیال راحت هر 4-6 هفته انجام داد. برای القای کلاژن به حداقل 3 درمان نیاز دارید. کاهش اسکار بین 3 تا 6 بار زمان نیاز دارد.

بین یک درمان و درمان بعدی باید 4-6 هفته زمان بگذرد. طول سوزنی که برای استفاده انتخاب می کنید بستگی به نوع نتایجی دارد که می خواهید. بعد از انجام میکرونیدلینگ مشاهده خونریزی جزئی و کبودی خفیف روی پوست طبیعی است. بعد از چند روز پوست شما کمی خشک و پوسته پوسته می شود که در عرض یک هفته به تدریج از بین می رود.

موکسا رولی گیاهی

موکسا رولی گیاهی از تجهیزات طب سوزنی

 

یکی دیگر از تجهیزات طب سوزنی موکسا رولی گیاهی است که ساخت کشور چین است و در کنار طب سوزنی تاثیر شگرفی دارد. موکسا در روش‌های مراقبت بهداشتی بسیار کاربردی می‌باشد. علاوه بر این موارد برای تقویت بدن نیز از آن استفاده می‌شود. با سوزاندن چوب موکسا به افراد بیمار کمک می‌شود تا سلامتی خود را باز پس بگیرند.

این گیاه در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند عفونت، نازایی، بیماری‌های زنان، اختلال، افسردگی، فشارخون، برونشیت مزمن، آسم برونشیت، دردهای عضلانی و مفصلی، بیماری‌های سیستم گوارش، اسهال مزمن، قند خون پایین و غیره استفاده می‌شود.

کاربرد موکسا رولی گیاهی

استفاده از این وسیله بسیار آسان می‌باشد، تنها کافی است که آن را در ناحیه‌ای که نیاز به درمان دارد قرار دهید. این کار را باید به میزان حدود ۲ تا ۳ سانتی متر بالاتر از پوست و به مدت ده دقیقه نگهدارید. در این مواقع این گیاه را نباید بسوزانید تا دود کند. موکساهای بدون دود با کیفیت بسیار بالایی ساخته شده‌اند.این رول های موکسا به آرامی می سوزند تا گرمای ثابت و مناسب را فراهم کنند. آتش ملایم با حرارت یکنواخت می تواند بدن را گرم کند و احساس آرامش ایجاد کند.
رول های موکسا با گرمای یکنواخت می‌توانند ناحیه بدن را گرم کنند و احساس آرامش را ایجاد کنند. با رول های موکسا می توانید به راحتی در سالن های زیبایی، خانه‌های سلامت، طب پزشکی درمان و سلامتی را ایجاد کنید. از این وسیله برای به حرکت درآوردن جریان خون و انرژی، تقویت سیستم ایمنی، افزایش نیروی طبیعی بدن استفاده می‌شود. همچنین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید و غیره کاربرد دارد.

مولاژ گوش کوچک

شما با استفاده از گوشهایتان می‌توانید صداهای اطراف را به راحتی بشنوید. گوش دارای سه بخش خارجی، میانی و داخلی است که صداها را از محیط اطراف دریافت می‌کند و آن را به مغز می‌رساند. قسمت خارجی گوش را پینا میگویند. این بخش در کنار سرتان قرار گرفته است و از غضروف سخت تشکیل شده‌ است. وظیفه این بخش جمع آوری صداها از محیط می‌باشد. برای آن که شخصی بخواهد آناتومی کامل گوش را یاد بگیرد باید از ابزاری به نام مولاز گوش استفاده کند. این وسیله به راحتی تمام بخش‌ها را برای طب سوزنی برایتان شرح داده‌ است.

 

کاربرد مولاژ گوش کوچک

با توجه به اینکه مولاژ گوش ساختاری کاملا ارتعاجی و در عین حال مستحکم دارد و همچنین به نمونه گوش طبیعی انسان بسیار شبیه می‌باشد. بنابراین از آن برای مراکز آموزشی و درمانی مخصوصا کلینیک و بیمارستان استفاده می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز درمانی نیز برای یادگیری دانشجویان پزشکی از این وسیله استفاده می‌کنند. بسیاری از اساتید برای تدریس در کلاس و همچنین دانش‌آموزان با رده‌بندی سنین متفاوت از آن بهره می‌برند. از کلاژ مخصوصا در مراکز تحقیقاتی و شنوایی نیز به کارگرفته می‌شود. همچنین تراکشن بادی میتواند درد های گردن مضمن گردن را بهبود بخشد. برای خرید تراکشن بادی به فروشگاه کالای پزشکی حکیم مراجعه نمایید.

سخن پایانی

بسیاری از افراد سالیان سال به دنبال درمان‌های پزشکی برای رفع بیماری و بهبود سلامتیشان بوده‌اند ولی نتوانستند به آن نتیجه دلخواهشان برسند. اکثریت این افراد زمانی که با طب سوزنی آشنا معجزه برایشان اتفاق افتاد. چراکه به طرز باور نکردنی بدنشان شروع به درمان کرد و آنان توانستند سلامتیشان را باز پس بگیرند. خاستگاه طب سوزنی به چین و  انرژی شی باز می‌گردد. بسیاری از بیماری‌ها مخصوصا درد بدن به راحتی با طب سوزنی و تخلیه انرژی در چند جلسه صورت می‌پذیرد. کار سوزن‌ها این است که انرژی شی را در بدن به حالت تعادل برسانند تا بدن بتواند با مواد شیمیایی مبارزه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *