توانبخشی و فیزیوتراپی

پروب رکتال چه تاثیری در بیماری های زنان دارد؟

پروب رکتال چیست

پروب رکتال چیست؟

پروب رکتال یکی از ابزارهای پزشکی است که از جهات مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله برای ثبت بیو فیدبک بیمار و برای انجام تحریک الکتریکی عضلات بخصوص عضلات لگن استفاده میشود. امروزه علم فیزیوتراپی به قدری دارای شاخه های مختلف است که آشنایی با هر روشی از آن میتواند کمک ویژه ای به افرادی که به دنبال درمان انواع بیماری ها هستند بکند.

یکی از نکات مهم و قابل توجه درباره این محصول این است که پروب رکتال برای یک نفر قابل استفاده است و استفاده بیش از یک نفر از آن میتواند باعث انتقال بیماری و عفونت های واگیردار شود. پروب رکتال از قطعات اسپارتر ساخته شده است. اسپارتر در طول درمان از بیرون زدن پروپ جلوگیری میکند و میزان ورود را تنظیم می نماید.

انواع پروب در صبا طب

خرید پروب سوجوک

خرید پروب فنری

 

بیوفیدبک چیست ؟

بیوفیدبک یکی از رایج ترین و ایمن ترین روشهای درمانی است که بیمار در آن قادر به کنترل عملکرد های عضلانی غیر ارادی خود و کنترل اختلالات حرکتی است. پایه درمانی در این نوع از روش درمانی از طریق بازخورد هایی که شخص از طریق دیدار و شنیدار درک میکند اتفاق می افتد. اکثر کلینیک های فیزیوتراپی از دستگاه بیوفیدبک برخوردار بوده و بهترین نوع آن بیوفیدبک 4 کاناله Vilistus است که ساخت کشور انگلستان می باشد. برخورداری دستگاه بیوفیدبک از پروب رکتال یکی از مزیت های این نوع روش درمان میباشد.

 

کاربردهای درمانی روش بیوفیدبک

  • درمان بیماری هایی همچون بی اختیاری ادرار، شاق، هموروئید و یبوست میباشد.
  • این روش به بهبود قوای جنسی و عملکرد آن کمک ویژه ای میکند.
  • جداره واژن در زنان با این روش درمانی سفت میشود.
  • تقویت عضلات لگن و همچنین بازآموزی عضلات ضعیف بعد از بروز شکستگی با روش درمانی بیوفیدبک امکان پذیر است.

فیزیوتراپی عضلات لگن

عضله مرکزی و مهم هر بدنی عضله لگن میباشد. کف لگن از عصب ها، بافت ها و رباط هایی تشکیل شده است که نقش بسیار مهمی در نگهداری پایین کمر و حمایت از آن دارد. از دیگر وظایف کف لگن حفاظت از مثانه و روده، حمایت از اندام داخلی مثانه و میزراه است.

برای تقویت عضلات لگن در بیماری هایی همچون اختلالات غیر ارادی ( ریزش قطره ای مدفوع و ادرار، یبوست، درد حین مقابرت و نزدیکی ) از فیزیوتراپی به روش های مختلف درمانی از جمله بیوفیدبک استفاده میشود. در این روش ابزار پروب رکتال برای ثبت این حرکات و بررسی از طریق آن مورد استفاده قرار میگیرد.

موارد نیازمند فیزیوتراپی عضلات لگن

  • یبوست
  • درد لگن، ران و کمر
  • حس پربودن لگن که به اختصار پرولاپس نامیده میشود.
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • مشکلات زایمان در قبل و بعد از آن

بیوفیدبک عضلات کف لگن

این روش درمانی یکی از بهترین و کم خطرترین روش های درمانی در بی اختیاری ادرار میباشد. در این روش درمانی که غالبا به عنوان مکمل ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد از مانتورهای حساس به فشار ( الکترومیوگرافی ) استفاده میشود. وسایل قابل استفاده در این نوع روش پروب رکتال، پروپ واژینال و آنو رکتال است. این روش درمانی تقریبا 63 درصد از بیماری های بی اختیاری را کاهش میدهد.

این روش درمانی بیشتر برای افرادی که در کنترل ادرار مشکل دارند مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع روش به زنانی که ماهیچه لگن ضعیفی دارند کمک میکند تا آن را تقویت کنند. چند جلسه درمان با روش بیوفیدبک و با ابزار پروب رکتال میتواند برای زنانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند بسیار مفید است.

درمان یبوست با بیوفیدبک و ابزار پروب رکتال

امروزه با توجه به عادات غذایی نامناسب و شرایط آب و هوایی حدود 50 درصد از افراد دچار یبوست از نوع اختلال کف لگن یا مزمن هستند. درمان یبوست برای افرادی که دچار آن هستند بسیار حائز اهمیت است که با روش بیوفیدبک در فیزیوتراپی این درمان امکان پذیر میباشد.

بیوفیدبک روده با استفاده از ابزاری همچون پروب رکتال یکی روشهای درمانی ایمن است. از آنجایی که اطلاعات کافی در مورد یبوست به علت اختلال کف لگن موجود نیست نمیتوان درمان دارویی برای آن تجویز نمود.

انواع یبوست

  • سندروم روده
  • حرکت آرام مدفوع علت یبوست
  • دفع دیس سینرژیک

درمان یبوست از طریق روش درمانی بیوفیدبک از اولین راه ها و قدم ها برای افراد دچار آن میباشد. حدود 50 درصد از افراد با این روش درمانی به نتیجه میرسند. البته اکثرا پزشکان حاضر در ایران به این روش درمانی و موارد مرتبط با آن آگاهی کافی ندارند و باید به این نکته توجه نمود که به مراکز معتبر با پزشکان متخصص در این امر مراجعه کرد.

سونوگرافی رکتال و کاربردهای آن

امواج صوتی بی ضرری در سونوگرافی وجود دارد که این روش تصویر برداری را به یکی از روش های درمانی مرسوم تبدیل کرده است. سونوگرافی رکتال یکی از روش های سنوگرافی است که ابزاری دقیق برای تشخیص و بررسی غده پروستات است.

  1. سنجیدن بافت های کناری پروستات و گردش خون در پروستات آقایان
  2. بررسی و ارزیابی بیماری های پروستاتی و توده های سرطانی
  3. کمک کردن به درمان سرطان پروستات و قرار دادن دانه های رادیو اکتیو
  4. نظارت به درمان انواع سرطان و بیماری های مقعدی

سخن پایانی

روش درمانی بیوفیدبک که در آن از ابزاری همچون پروپ رکتال استفاده میشود یکی از روش هایی است که در اکثر موارد پاسخگوی درمان انواع بیماری های اختلالات عضلانی میباشد. برای انجام این روش درمانی حتما باید به پزشکانی که اطلاعات و آگاهی کافی راجب آن دارند مراجعه شود تا بیمار و شخص دچار مشکلی نشود.

استفاده از ابزار پروب رکتال در روش درمانی بیوفیدبک در اکثر موارد هم برای بانوانان و هم آقایان مورد استفاده قرار میگیرند. برای عملکرد بهتر از این نوع روش درمانی باید به کلینک های مجهز و برخوردار از ابزار پروب رکتال و وسایل مورد نیاز در این روش درمانی مراجعه نمود تا از سلامتی خود اطمینان حاصل کرد.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا درباره پروب رکتال به شما اطلاعات بدهیم امیدواریم با توجه به این موضوع که روش درمانی شما توسط پزشکی که آگاهی و اطلاعات لازمه را دارد و تجویز از سوی آن صورت گرفته است بسیار مهم است. روش درمانی بیوفیدبک و استفاده از ابزاری همچون پروب رکتال باید توسط پزشک تجویز گردد تا در صورت بروز هرگونه عوارض ناشی از آن پزشک مربوطه پاسخگو باشد.

سایر محصولات صباطب

قیمت چسبی کنزیوتیپ

دستگاه فیزیوتراپی رک مدل 4 کاناله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *