توانبخشی و فیزیوتراپی

ابزار گراستون چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار گراستون چیست و چه کاربردی دارد

آشنایی با ابزار گراستون و کاربردهای آن 

ابزار گراستون را در انواع مختلفی در طب پزشکی می‌توان یافت. در فیزیوتراپی تکنیک گراستون نوعی درمان است که از ابزارهای خاصی برای کمک به شکستن بافت اسکار و چسبندگی استفاده می‌کند. تکنیک گراستون نشان داده‌ است که این نوع درمان در کمک به بهبودی افراد از صدمات، جراحی‌ها یا سایر بیماری‌ها بسیار مؤثر است. بسته به نیاز شما انواع مختلفی از ماساژ درمانی با ابزار گراستون وجود دارد. در این مقاله از طب صبا که به ارائه انواع قیمت پک فیزیوتراپی و همچنین قیمت استرپ کشی فیزیوتراپی میپردازد همراه باشید تا باهم برخی از ابزارهای کاربردی طب گراستون را بررسی می‌کنیم.

ابزار گراستون چیست؟

وسایل‌های طبی مختلفی که در تکنیک‌های فیزیوتراپی گراستون مورد استفاده قرار می‌گیرند را «ابزار گراستون» می‌گویند. ابزارهای مورد استفاده در فیزیوتراپی تکنیک گراستون، از جنس فلزی صافی هستند که در اصل برای استفاده پزشکان فیزیوتراپ ساخته شده‌اند. این ابزار آلات را در پزشکی ورزشی مورد استفاده قرار می‌دهند.
تکنیک گراستون نوعی ماساژدرمانی است که از ابزارهای تخصصی برای کمک به ترمیم و التیام آسیب‌های بافت نرم استفاده می کند.

این عمل به بیماران کمک می‌کند تا از دردهای مزمن، مانند کشیده‌شدن عضلات، تاندونیت و سایر شرایط مشابه رهایی یابند. همچنین این تکنیک اگر به طور مکرر و همراه با سایر اشکال فیزیوتراپی مانند تکنیک‌های ماساژ و کشش انجام شود، به بیماران برای رسیدن به اهداف خود، هرچه سریعتر و موثرتر کمک می‌کند.

ضد عفونی ابزار بین بیماران برای جلوگیری از انتقال عفونت مهم است. توصیه می شود ابزار را با مواد ضدعفونی کننده سطح متوسط (مثلاً ایزوپروپیل الکل) ضد عفونی کنید، سپس آن را با آب و صابون بشویید تا باقیمانده مواد ضدعفونی کننده شیمیایی از روی دستگاه پاک شود. اگر ابزار با خون، مایعات بدن، غشاهای مخاطی یا پوست سالم تماس پیدا کرد، باید آن را با مواد ضدعفونی کننده سطح بالا ضد عفونی کنید.

ماهیچه ها، فاسیا، رباط ها و تاندون‌ها بخش‌هایی از بدن را تشکیل داده‌اند که آسیب‌پذیر ترند. آسیب به این بافت‌های نرم نقش مهمی در درد و اختلال عملکرد مرتبط با کمر درد دارد. اگرچه ممکن است آسیب جدی به نظر نرسد، یک کشیدگی ساده عضله پشت یا پارگی رباط در پشت می‌تواند باعث درد طاقت فرسا و مشکل در حرکت شود. بنابراین فیزیوتراپی با ابزار گراستون روند درمان را بسیار بهبود می‌بخشد.

انواع ابزار گراستون

6 ابزار اصلی در تکنیک گراستون استفاده می شود. این ابزارها از فولاد ضد زنگ ساخته‌شده و مقعر و محدب شکل هستند. لبه های گردی دارند و تیز نیستند. این ابزار برای اسکن و تشخیص نواحی بافت فیبروتیک آسیب دیده استفاده می‌شود. این فرآیند برای شناسایی مناطق آسیب دیده و ارائه درمان مورد نیاز برای آنها طراحی شده‌ است. هر کدام از این ابزارها بسته به نیازهای خاص و اهداف درمانی شما به صورت جداگانه یا در ترکیب با ابزارهای دیگر کار می کنند.

ابزار گراستون GT1

چنگال منحنی و مسطح معمولاً روی بالاترین لایه‌های پوست کار می‌کند و در عین حال بافت اسکار را تجزیه می‌کند. این عمل می‌تواند دردناک باشد و باعث ناراحتی قابل توجهی شود. اما بعد از مدتی احساس آرامش خواهید کرد و از دردهای بدنی خود خلاص می‌شوید.

کاربرد:

  • ارزیابی و درمان محدودیت های بافت نرم در مناطق بزرگتر.
  • بومی سازی و درمان محدودیت های خاص بافت نرم با دستگیره.

نواحی درمان: عضله چهارسر ران، همسترینگ، باسن، اکستانسورهای پشت، تله‌های فوقانی

ابزار گراستون GT2

ابزار پیچ گوشتی با استفاده از اصطکاک برای کاهش انقباض یا “گره” در عضلات، بافت‌های همبند را نرم می‌کند.

کاربرد:

  • ارزیابی و درمان بافت نرم محدب شکل با سطح درمان منحنی.
  • بومی سازی و درمان محدودیت های خاص بافت نرم با دستگیره.

نواحی درمان: عضله دوسر، سه سر، خم کننده ها و اکستانسورهای مچ دست، آرنج، کشکک، پاشنه پا

ابزار گراستون GT3

ابزارهای گرد و بیضی شکل برای شل‌شدن یاپیچاندن بافت اسکار با اعمال یک حرکت پیچشی روی پوست، شکستن چسبندگی در عضلات و تاندون‌های زیر کار می‌کنند.

کاربرد: محلی سازی و درمان محدودیت‌های خاص (کوچکتر) بافت نرم.

مناطق درمان: محلی سازی دقیق ضایعه‌ای که درد دارد.

ابزار گراستون GT4

کار با پتک به قسمت‌های مختلف بدن فشار وارد می‌کند که دسترسی به آنها با ابزارهای دیگر دشوارتر است، مانند شانه یا لگن.

کاربرد:

  • ارزیابی و درمان بافت نرم مقعر شکل در بدن.
  • درمان کانونی بافت نرم محدب شکل در بدن.

مناطق درمان: همه جا

ابزار گراستون GT5

این ابزار با ایجاد فشار بر بخش‌های مختلف ماهیچه‌ای، درد را از آن نواحی کاهش می‌دهد. طراحی ارگونومیک این ابزار به پزشک این امکان را می‌دهد که محدودیت‌ها را تعیین کند تا ناحیه آسیب دیده را با فشار مناسب درمان کند.

کاربرد:

  • ارزیابی و درمان بافت محدب شکل.
  • درمان نواحی بین دنده‌ای.

مناطق درمان: ستون فقرات گردنی، دلتوئید، گاستروکنمیوس، اداکتورها، بین دنده‌ای

ابزار گراستون GT6

ابزار تیغه با اعمال فشار مستقیم به پوست به جداشدن و نرم‌شدن بافت اسکار کمک می‌کند.

کاربرد: ارزیابی و درمان تونل کارپال، انگشتان و محدودیت‌های موضعی خاص بافت نرم با نوک یا قلاب درمان.

مناطق درمان: انگشتان، اینتروسی، آشیل

معاینه پزشک قبل از استفاده از ابزار گراستون

  • در ابتدا بدن را باید به مدت 10 تا 15 دقیقه با دویدن سبک، دستگاه بیضوی، دوچرخه ثابت یا ارگومتر بالاتنه گرم کرد تا عضلات به راحتی آماده استفاده از ابزارهای مخصوص شود.
  • معمولا فیزیوتراپی ابزار گراستون در زاویه 30-60 درجه به مدت 40-120 ثانیه انجام می شود.
  • حرکات کششی را باید به مدت 30 ثانیه و در 3 مرحله، با تجویز پزشک انجام دهید.
  • برای تقویت عضلات بدن باید تمرینات کم ولی با تکرارهای زیاد و مکرر انجام شود.
  • با توجه به درد بیمار فیزیوتراپی 10-20 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد.

اهداف فیزیوتراپی ابزار گراستون

  • شکستن‌محدودیت‌های بافت اسکار و فاسیا که معمولاً با نوعی آسیب به بافت نرم همراه است به عنوان مثال کشیدگی عضله یا کشیده‌شدن رباط، تاندون یا فاسیا.
  • کاهش محدودیت ها با کشش بافت همبند در تلاش برای باز آرایی ساختار بافت نرم تحت درمان مانند عضله، فاسیا، تاندون ها، رباط ها.
  • ایجاد یک محیط درمانی بهتر برای بافت نرم آسیب‌دیده.
  • درمان بیماران با ابزار تکنیک گراستون فواید عصبی نیز در بیمار دارد.

چه مدت طول می‌کشد تا با استفاده از فیزیوتراپی ابزار گراستون بهبودی حاصل شود؟

بهبودی با استفاده از تکنیک گراستون به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول اینکه نوع و شدت آسیب قطعا در آن تاثیر خواهد داشت. مانند هر درمان دیگری، برای اینکه بدن شما به درستی بهبود یابد، مهم است که صبور باشید و استراحت کافی داشته‌باشید.

اگر در طول فرآیند بهبودی از پزشک فیزیوتراپ خود حمایت کافی دریافت کنید، زمان بهبودی سریع‌تر خواهد بود. یک فیزیوتراپ خوب یک برنامه توانبخشی مناسب را به شما ارائه می‌دهد. این برنامه شامل استراحت و ورزش و همچنین انواع دیگر درمان‌ها مانند ماساژ یا گرما درمانی، بسته‌به نیازهای خاص شما خواهد بود. حتما حواستان باشد که با پژشک مخصوص خود در تماس باشید و با برنامه درمانی مشخص پیش بروید.

مزایای فیزیوتراپی با استفاده از ابزار گراستون چیست؟

فواید این روش بسیار زیاد است و افرادی که آن را امتحان کرده‌اند می‌گویند که درد آنها پس از مدتی کم و در نهایت ازبین رفته‌است. مزایای این درمان عبارتند از:

درد را در نواحی آسیب‌دیده کاهش می‌دهد

یکی دیگر از مزایای این تکنیک این است که می‌تواند به بهبود انعطاف پذیری و تحرک در ناحیه آسیب‌دیده کمک کند. بهبود عضلات آسیب‌دیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که باشکستن بافت اسکار و افزایش جریان خون کار می‌کند. بنابراین عضلات و مفاصل بهتر می‌توانند کشیده‌شوند و راحت تر حرکت کنند.

بهبود انعطاف پذیری و تحرک

یکی دیگر از مزایای این تکنیک این است که می‌تواند به بهبود انعطاف پذیری و تحرک در ناحیه آسیب‌دیده کمک کند. بهبود عضلات آسیب‌دیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که باشکستن بافت اسکار و افزایش جریان خون کار می‌کند. بنابراین عضلات و مفاصل بهتر می‌توانند کشیده‌شوند و راحت تر حرکت کنند.

التهاب را کاهش می دهد

در نهایت، تکنیک گراستون به کاهش التهاب در ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند. این یکی دیگر از مزایای کلیدی این درمان است، زیرا کاهش التهاب می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر و کاهش درد طولانی مدت کمک کند.

به طور کلی، اگر از درد یا سفتی مزمن در ناحیه خاصی از بدن خود رنج می‌برید، تکنیک گراستون ممکن است بتواند باشکستن بافت اسکار و بهبود بافت نرم به شما کمک کند. در مورد اینکه آیا این درمان می تواند برای شما مناسب باشد، با پزشک یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید.

عوارض جانبی تکنیک استفاده از ابزار گراستون چیست؟

متأسفانه پاسخ خاصی برای این سوال وجود ندارد زیرا از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. با این حال، به طور کلی، بیماران هنگام بهبودی از صدمات خود می‌توانند انتظار چند عارضه جانبی خفیف و موقت را داشته‌باشند.

بیمار احتمالاً قرمزی، مقداری تورم و ناراحتی را در ناحیه‌هایی از بدن که مورد درمان قرارگرفته بود، تجربه کند. حتی ممکن است زمانی که محدودیت‌های بافت نرم در طول درمان آزاد می‌شوند، کبودی داشته‌باشد. به صورت عادی ظرف 48 تا 72 ساعت، درد از بین می‌رود. حرکات کششی، استفاده از یخ ونوشیدن آب فراوان به روند بهبودی بسیار کمک می‌کند.

سخن پایانی

تکنیک گراستون شکلی از درمان دستی است که به عنوان تحرک‌دهنده بافت نرم به کمک ابزار گراستون شناخته می شود. این تکنیک یکی از رویکردهای درمانی دستی است که از ابزارهایی با فرم تخصصی ماساژ و خراش‌دادن پوست به آرامی استفاده می‌شود. این درمان برای کمک به پزشک در شناسایی مناطق محدود و تلاش برای شکستن‌بافت اسکار طراحی شده‌است. تکنیک گراستون اغلب توسط کایروپراکتیک ها، پزشکان استئوپاتیک، فیزیوتراپیست ها، کار درمانگران و برخی از ماساژ درمانگران مجاز و مربیان ورزشی انجام می‌شود. کار با ابزارهای گراستون نیازمند آموزش فراوان و اصولی می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *